هیچگاه مایل نبودم که تاریخ را مطالعه کنم. مگر تاریخی که مربوط به نرم افزار یا شاخه های مربوطه آن باشد. 

هیچ وقت هم به یک منبع کامل و کافی و معتبر، دسترسی نداشتم. تا این که با یکی از بزرگان نرم افزار آشنا شدم . 

بله آقای Capers Jones

 

ابتدا کمی تاسف خوردم به خاطر اینکه چرا ایشان را دیر شناختم. اما وقتی بیشتر در وب سایت ها در مورد این فرد جستجو کردم ، متوجه شدم که کتاب ها و مقالات زیادی دارد.

کتاب های او را در لیست زیر می تواند مشاهده کنید. 

  1. Programming Productivity
  2. Software Assessments, Benchmarks and Best Practices
  3. Estimating Software Costs 2nd Edition
  4. Software Engineering Best Practices
  5. The Economics of Software Quality
  6. The Technical and Social History of Software Engineering



کتاب هایش را سفارش دادم و فعلا هم دارم کتاب زیر را از مجموعه کتاب هایش می خوانم. 



چه کرده است این مرد. واقعا نمی توان با هیچ زبانی،   شگرفی این کتاب را بیان کرد.

کتابی است جامع  و کامل. 

کتاب شامل 12 فصل است که از بدو تولد نرم افزار در سال های 1940 تا 1949 در زمان جنگ جهانی دوم ، شروع شده و در ادامه به بررسی نسل های مختلف نرم افزار در طی سال های مختلف می پردازد. 

درفصل 11 و 12 به بررسی نرم افزار های مدرن می پردازد. اسامی  و بعضی از اصطلاحات و واژگان این دو فصل را تا بحال مشاهده نکرده ام. 

وقتی هم سرچ می کنم ، متوجه میشوم که این دسته نرم افزار ها ، نوعی جدیدی از نرم افزارها هستند که مطالب کمی در اینترنت راجع به آن ها وجود دارد. چه برسد به مهندسی آنها.

در این دوفصل نرم افزار های مدرن را طوری مهندسی می کند که اگر بتوانید مطالب آن را دقیقا بفهمید، می توانید بزرگترین مهندسان نرم افزار را هم به چالش بکشید.

در این لینک هم می توانید قسمتی از متن کتاب را از  سایت انتشارات PEARSON  دانلود و مطالعه نمایید.

چقدر جالب است که سایت PEARSON قسمتی از متن کتاب را برای دانلود رایگان گذاشته است. اینطوری دیگر زحمت من در معرفی کتاب خیلی کمتر خواهد شد.