چند روز پیش توانستم که مطالب دور اول خودم را به اتمام برسانم. در ابتدای کار فکر می کردم که بتوانم شش ماهه این وظیفه را تمام کنم. 

اما در میانه راه مشکلاتی پیش آمد که مانع از این کار شد. مشکلاتی از قبیل کمبود سواد ، وابستگی موضوع به شاخه های دیگر ، نداشتن دانش عمیق برای درک مطالب، خواندن تعدادی کتاب اشتباه ، برخورد به موضوعات بی ربط به موضوع اصلی و فیلتر کردن آنها.
در مدت 11 ماه توانستم که 35 هزار صفحه را مطالعه کنم. البته اگر صفحات اینترنت و وبلاگ های دوستان را حساب نکنم. در غیر اینصورت نمی دانم که آمار دقیق صفحات مطالعه من چقدر است ؟

الان هم که دارم این مطالب رو می نویسم ، در حال مطالعه و تهیه منابع مرحله بعدی مطالعه ام هستم. این دفعه هم نزدیک به 30 هزار صفحه مطالعه دارم.
در طول این مدت دلم برای لینوکس ام به شدت تنگ شده بود. الان هم دلم تنگ شده. مدتی را باید از لینوکس دل بکنم. چون باید بر روی ویندوز و  دات نت کار کنم. 
ابزار های دات نت فوق العاده است. تا بحال خودم فکر می کردم که ویندوز چیز مسخره ای است. اما  الان که کمی در دات نت عمیق تر شده ام ، به بزرگی و شگفتی آن پی برده ام. 
در این مرحله بیشتر احساس ضعف در برنامه نویسی را دارم. در زمینه طراحی و معماری نرم افزار به جایگاه نسبتاً خوبی رسیده ام. پایه ام قوی شده است اما، در درک مباحث نرم افزاری ( کد نویسی) با مشکل مواجه هستم. 

در میانه راه درک معماری نرم افزار متوجه شدم که در درک اقتصاد ، تصمیم گیری ، مذاکره ، تحلیل سیستم ها ، مشکلات بزرگی دارم. 
به نظرم که شخصیه و پر از ایراد و اشکال ،  کسی بدون درک کردن این موضوعات ، نمی تواند یک معمار نرم افزار خوب بشود. در سیستم های و شرکت های خارجی هم همین گونه است. 
در طول این راه و پس از اتمام مرحله اول باید از افراد زیر تشکر کنم. چون اگر این افراد نبودند ، من هم به این شکل وجود نداشتم. 
ابتدا دوست دارم از یاور مشیرفر عزیز بابت حمایت ها و وقت گذاشتن هایش تشکر کنم. 
تشکر صمیمانه و برادرانه ای از سعید یگانه عزیز دارم. در ابتدا فکر می کردم که شرکت های بزرگ ایرانی مانند شرکت های بزرگ خارجی هستند. اما سعید یگانه با وقت گذاشتن ها و مطالب و نظرهای خصوصی اش ، باعث شد که من به اشتباه خودم پی ببرم. 
تشکر ویژه ای هم دارم از شهرزاد پاک گوهر عزیز به خاطر منابع و راهنمایی هایِ گرانبهایش در راه درک اقتصاد من.
از جادی عزیز به خاطر معرفی وبلاگ من و پیدا کردن دوستان جدید هم نهایت تشکر را دارم.
از حسن کشاورز عزیز به خاطر تماس و دلگرمی های اخیرش برای پای بند کردن من ، جهت کار در این سرزمین. 
از محمد حسن بهرامی عزیز به خاطر وبلاگ بی نظیرش در یادگیری تحلیلی زبان انگلیسی.
از مثیم مدنی عزیز به خاطر مطالب دسته اول و نابش  برای کتاب و کتاب خوانی و آمار. 
اسامی این دوستانم را در یک دفتر با عنوان موثر ترین و بزرگ ترین  افراد زندگی من ، نوشته ام. دوست دارم که اگر وقت و فرصتی پیش آمد این دفتر را به آنها بدهم و هر کدام در یک صفحه برایم یک نوشته ای بنویسند و با خط خودشان امضایش کنند.