امسال سال کتابخوانی خوبی برایم نبود. هر چند با سختی هایی در طول این سال مواجه بودم که تابحال با آنها مواجه نشده بودم. هرچند کتابخوان نیستم و هیچگاه و هیچگاه(با تاکید) خودم را کتابخوان نمی دانم و نخواهم دانست.

بیشتر سعی می کنم پای صحبت دوستانم بنشینم تا اینکه یک کتاب بخوانم. لذت بیشتری از مصاحبت با دوستانم میبرم. چندین و چند برابر مطالعه کتاب ها.

حیف که امسال فرصت کمی داشتم و دارم برای مصاحبت با کسانی که دوست داشتم برای اولین بار یا دومین بار آنها را ببینم و پای صحبت هایشان بنشینم. وبلاگ تا حدودی این نقصان را برطرف کرده. اما دیدن رنگ رخساره دوست کجا و ...؟

نکته: دسته بندی این کتاب ها یک دسته بندی شخصی بوده و هیچ جنبه علمی ندارد.

این را هم بگویم که عاشق عکس گرفتن از دو چیز هستم. یکی کتاب و دیگری طبیعت. 




دسته مورد علاقه : فلسفه 

1) تکامل فلسفی من : برتراند راسل

2) اعترافات : ژان ژاک روسو

3) فلسفه FOR DUMMIES : مارتین کوهِن

4)زیباشناسی و ذهنیت (از کانت تا نیچه) 

5)Basic Writing of Kant

6)The Will to Power :Freidrich Nietszche

7)Being Happy : Anrew Matthews




دسته رمان : 

1)مدار صفر درجه : احمد محمود

2)زوال یک خاندان بودنبروک ها : توماس مان

3)خاک بکر : ایوان تورگینف

4)ریگ روان : استیو تولتز

5)صادق هدایت : از افسانه تا واقعیت

6)Eclipse :Stephenie Meyer

7)Living to Tell the Tale : Garcia Marques

8)Alchemist :Paulo Coelho

9)Zahir : Paulo Coelho

10)Brida :Paulo Coelho

11)The Winner Stands Alone : Paulo Coelho

12)شازده کوچولو  :آنتوان دوسنت آگزوپری




دسته توسعه پایدار :

1)ٌWHY NATIONS FAIL: DARON ACEMOGLU & JAMES ROBINSON

2)صلحی که همه صلح ها را بر باد داد : فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل گیری خاورمیانه ی معاصر : دیوید فرامکین

3)خشم و نظم های اجتماعی: چارچوبی مفهومی برای تفسیر تاریخ ثبت شده بشر :داگلاس سی. نورث

4)ما چگونه ما شدیم : دکتر صادق زیباکلام




دسته  در جستجوی خود 

1)عشق و اراده : رولو می

2)انسان در جستجوی خویشتن :رولو می

3)شجاعت خلاقیت :رولو می

4)کشف وجود : رولو می

5)رواندرمانی اگزیستانسیال : اروین یالوم

6)برتری خفیف : جف اولسون

7)ازدواج بدون شکست : کارلین و ویلیام گلاسر

8) سیر عشق : آلن دوباتن

9)زندانیان باور : ماتیو مک کی -پاتریک فانینگ

10)نشانه شناسی بالینی اختلالات روانی 




دسته سیستم و سازمان

 

1)FIFTH DISCIPLINE :PETER M.SENGE ( تازه شروع شده و شاید تا آخر سال تمام شود)

2) SIX DEGREES :DUNCAN J.WATT

3)ساختار سازمانی (طراحی گام به گام) :ریچارد ام برتن




دسته : ذهن و یادگیری

1)A MIND FOR NUMBERS :BARBARA OAKLEY

2)ساخت و کار ذهن :کالین بلیک مور

3)تغییر ذهن ها : هوارد گاردنر

4)هوش اجتماعی : دانیل گلمن

5)هوش عاطفی : دانیل گلمن

6) بازی در نقش خدا ؟ تد پیترز




دسته تصمیم گیری 

1) تفکر سریع و کند : دانیل کانمن

2)نابخردی های پیش بینی پذیر : دن آریلی 

3)پشت پرده ریاکاری : دن آریلی 

4) تئوری انتخاب : ویلیام گلاسر 

5)هنر شفاف اندیشیدن : رولف دوبلی 

6) واضح اندیشیدن : ژیل لوبلان

7) کم عمق ها : نیکلاس کار 




بهترین و لذت بخش ترین کتاب :

تبصره 22 جورف هلر 



 

بهترین قسمت از متن کتاب (از منظر من) 



پی نوشت : کتاب های زیادی هستند که بنا به دلایل شخصی ، لازم نمی دانم ابنجا مطرح و معرفی شان کنم.