نوشته های معشوقه نرم افزار

نوشته های سعید فعله گری در مورد مباحث تخصصی نرم افزار، کتاب ، روانشناسی و رمان

دست از تقلا کردن بردار و زندگی کن


یک سوال :

لحظه ای را تصور کنید که کم و بیش در یابید تمام باورهایتان در باره ی یافتن خوشبختی ، اشتباه و نادرست است. روزی که بفهمید باورهایی که در باره ی خوشبختی داشته اید و در تلاش برای رسیدن به آن بوده اید ، چقدر به بدبخت شدن شما منجر شده است. تصور کنید روزی دریابید تلاش های شما به منظور یافتن خوشبختی ، در حقیقت به سدی برای رسیدن به آن تبدیل شده است. و چه می شود اگر تمامی کسانی که می شناسید ، از جمله تمامی روان شناسان ، روان پزشکان و انجمن های خودیاری که ادعا می کنند پاسخ تمامی سوالات شما را می دانند نیز در جایگاهی مشابه شما قرار داشته باشند ؟

 



سوالی است که اگر آن را به دقت بخوانید و کمی فکر کنید ، قطعاً برای مدت های مدیدی ممکن است شما را درگیر خود کند. کم نیستند کسانی که می بینم در درون ماشین های چند صد میلیونی نشسته اند و چهره هایی عبوس  دارند و از زمین و زمان گله می کنند. همان ماشین هایی که یک جوان آرزوی آن را دارد یک روز در پشت فرمان آن ها بنشیند و آن ماشین حکایت یک رویا را برای یک جوان دارد. خواه دست یافتنی و خواه دست نیافتنی.

اما وقتی پای درد و دل راننده   آن ماشین  چند صد میلیونی می رویم ، آرزو میکند که ای کاش یک پیکان وانت داشت و می توانست زن و بچه اش را پشت وانت سوار کند و با خیال راحت یک مسافرت برود یا حتی خنده دار است که از زبان آن فرد می شنویم که ای کاش وقتی شام می خوریم ، همه اعضای خانواده سر سفره باشند.

از نقطه نظر خودمان ممکن است فکر کنیم که صاحب آن ماشین چند صد میلیونی ، صاحب فلان خانه میلیاردی ، صاحب فلان صنعت ، و.... ، هیچ مشکلی ندارد و اگر من جای آن فرد بودم ، شاد و خوشحال بودم و برایم نهایت خوشبختی بود اگر ، یکی از آن ماشین ها یا آن خانه یا فلان صنعت میلیاردی را داشتم.

اما سوال اینجاست که چرا آن فرد خوشحال نیست؟ اگر من جای آن فرد بودم و غرق در پول بودم اما، خوشحال نبودم ، چه می کردم؟

اصلاً مگر ممکن است که آدمی غرق در پول باشد و دغدغه مالی نداشته باشد و خوشحال نباشد؟

پاسخ راهس هریس در کتاب تله شادمانی به این پرسش بله است.

در همان اول کتاب نویسنده این مطلب را بیان می کند :

شادمانی طنزی بزرگ به همراه دارد. این کلمه « شانس » یا بخت و اقبال را در ذهن تداعی می کند و بدین معناست که در نگاه مثبت، فرد قدر دان ظهور این موقعیت و حس تازه و حیرت آور آن است. طنز ماجرا این است که مردم نه تنها آن را جستجو می کنند ، بلکه تلاش می کنند پس از به دست آوردن شادمانی ، حفظش کنند و از تمامی احساسات ناخوشایند اجتناب کنند. متاسفانه همین تلاش کنترل گرایانه می تواند به زندگی بسته ، خشک ، ثابت  و سهمگینی منتهی شود.

خب تا اینجا شد جواب پرسشی که درباره آن راننده مطرح کردم.  حالا بیاید کمی آن را عمیق تر بررسی کنیم.

شادمانی در حوزه  ACT:

شادمانی فقط داشتن احساس خوب نیست، اگر چنین بود ، افرادی که دچار اعتیاد به مواد مخدر شده اند، خوشحال ترین انسان های روی کره ی  زمین بودند. در واقع احساس خوب، از ادراک ناخوشایندی های زندگی پدید می آید. افراد مبتلا به اعتیاد تلاش می کنند همیشه در حالت نشئگی و مطلوب خود باقی بمانند تا احساس خوب را تجربه کنند، اما باید بدانیم  شادمانی فقط وقتی به دست می آید که ناخوشایندی و ناملایمات زندگی را به آرامی در آغوش بگیریم. و این مسئله فقط به افراد مبتلا به اعتیاد مربوط نیست. بیش تر ما به اسم ساختن نتایج هیجانی احساسی مطلوب که به آن شادمانی می گوییم ، خود را درگیر رفتارهایی می کنیم که نه تنها شادمانی را به وجود نمی آورند ، بلکه نتیجه معکوسی در بر دارد. اگر به دنبال شادمانی هستیم ، باید عاقلانه در جستجوی آن باشیم.

 راس هریس کتاب  تله شادمانی را بر پایه ی رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نوشته است. در کتاب کلمه ACT  را زیاد می بینیم که مخفف Acceptance and Commitment Therapy  است. خوب بگذارید کمی از ACT   برایتان بگویم.

ACT را Steven Hayes  در ایالات متحده آمریکا ابداع کرد و بعدها دیگر روانشناسان ار جمله Kelly Wilson  و  Kirk Strosahl آن را گسترش دادند. هدف ACT ، کمک به شما برای برخورداری از یک زندگی غنی ، پربار و معنادار است. ضمن اینکه بتوانید رنج و دردی را که به طور اجتناب ناپذیر سر راهتان قرار می گیرد به طور موثری مدیریت کنید.

درباره کتاب :

کتاب را دکتر علی صاحبی و مهدی اسکندری ترجمه کرده اند و نشر سایه سخن نیز آن را منتشر کرده است. مانند همه ترجمه های دکتر صاحبی ، این ترجمه هم روان و خواندنی و بسیار قابل فهم است. در عنوان کتاب عبارت " دست از تقلا کردن بردار و زندگی کن " در ابتدا آمده است و سپس عبارت اصلی " تله شادمانی" برجسته شده است.

وقتی که کتاب را می خوانید متوجه می شوید که هدف اصلی و نهایی کتاب ، همان عنوان ابتدایی یعنی عبارت " دست از تقلا کردن بردار و زندگی کن " است. البته کتاب ابتدا به تعریف شادمانی می پردازد و سپس در ادامه تله های شادمانی را مشخص می کند.

تعریف اول  شادمانی :

در این کتاب ، راس هریس  برای مشخص کردن معنای شادمانی ، ابتدا با این سوال شروع می کند که " شادمانی دقیقاً به چه معناست؟ "

در جواب به این پرسش ، بیان می دارد که کلمه شادمانی  دو معنای کاملاً متفاوت دارد. معمولاً این کلمه به یک احساس اشاره دارد : حس لذت بردن ، خوشحالی یا کامروا بودن. همگی ما از احساسات شاد خود لذت می بریم ، به همین دلیل در پی این احساس هستیم.

البته حس خشنودی نیز مانند دیگر احساسات ما ، دوام چندانی ندارد. مهم نیست چقدر سعی کرده باشیم آن را حفظ کنیم ، زیرا در هر لحظه امکان دارد از بین برود.اگر فقط در پی تجربه ی این احساس باشیم ، اساساً زندگی راضی کننده -ای نخواهیم داشت. در حقیقت هر چه بیش تر در پی احساسات خوشایند باشیم ، بیش تر و بیش تر از اضطراب و افسردگی رنج خواهیم برد.

 

افسردگی و اضطرابی  که رولو مِی ، در کتاب انسان در جستجوی خویشتن ، بیان می کند ، بزرگترین مشکل انسان امروزی ، تهی بودن است که حاصل اضطراب و افسردگی می باشد.  دوست دارم همان قسمت از متن کتاب را دوباره برایتان بنویسم :

 


در آغاز سده بیست رایج ترین علت ناراحتی ها همان بود که زیگموند فروید بدرستی مشکل مردم در پذیرفتن جنبه غریزی حیات انسان و واقعیت جنسی زندگی او اعلام کرده بود و همین مشکل موجب تضاد متقابل خواست های جنسی و محرمات اجتماعی مردم شده بود.



بعد در سال های 1920 اتو رنک نوشت که ریشه ناراحتی های روانی مردم احساس حقارت ، احساس بی کفایتی و احساس گناه می باشد. در سال های 1930 علت اساسی نارحتی های عمومی تغییر جهت داد و چنان که کارن هورنای بیان کرده بود به دشمنی بین افراد و گروه ها و رقابت آنان برای پیش افتادن از یکدیگر مربوط میشد. اکنون ریشه اصلی مشکلات روانی ما در دهه های میانی سده بیستم چه می تواند باشد؟

 انسان تهی

 تجربه های حرفه ای من و همکاران روانشناس و روان پزشک من گواه این هستند که اساسی ترین مشکل مردم در نیمه سده بیستم تهی بودن آنان است. این حرف البته ممکن است تعجب آور به نظر برسد. تعمق در شکایت های مردم از نداشتن استقلال فکر و ناتوانی شان به تصمیم گیری در حل مسائل و گرفتاری هایِ خود نشان می دهد که مشکل اصلی و زیربنایی آنان نداشتن یک میل یا نیاز مشخص و معین است. در توفان های بزرگ و کوچک زندگی خود را بی قدرت و چون کشتی بی لنگر دستخوش موج و توفان احساس می کنند ، خویشتن را تهی و فاقد تکیه گاه درونی می بینند. "

 

البته در این پست به بررسی مفصل این کتاب پرداخته ام.


تعریف دوم شادمانی :

اما بپردازیم به تعریف دوم شادمانی از نگاه راس هریس. این که معنای دیگر شادمانی ، « زندگی غنی ، پربار و بامعنا» است. زمانی که بر اساس آنچه در اعماق قلبمان برایش اهمیت قائلیم عمل می کنیم ، زمانی که به سمت مسیری حرکت می کنیم که به نظرمان ارزشمند است ، زمانی که به وضوح آنچه را دز زندگی خواهانش هستیم ، مشخص   می کنیم و طبق آن عمل می کنیم ، زندگی ما غنی ، پربار و پرمعنا می شود و حسی قدرتمندی از نشاط و سرزندگی را تجربه می کنیم.  البته دیگر این احساسات مانند نوع اول از شادمانی ، زودگذر نیستند ، بلکه حسی عمیق از خوب زندگی کردن را به وجود خواهند آورد. اما همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که ، اگر چه این نوع زندگی احساسات لذت بخش بسیاری به ما می دهد ، احساسات ناراحت کننده ای مانند ، غم و اندوه ، ترس و خشم را نیز به همراه دارد. این همان چیزی است که باید انتظارش را داشته باشیم.  اگر قرار است زندگی پرباری داشته باشیم ، پس طیف کاملی از عواطف انسانی را تجربه خواهیم کرد.

در حین مطالعه متوجه می شوید که بیشتر متن کتاب به بررسی معنای دوم خوشبختی می پردازد و راه های مدیریت غم و اندوه و سایر دردسرهای زندگی را نیز بررسی می کند.

در مورد مدیریت احساس غم و اندوه و به دست گرفتن فرمان مسیر زندگی در دستان خودمان ، راس هریس در همان ابتدای کتاب می نویسد :

 

" واقعیت این است که در مسیر زندگی ، رنج و درد را نیز تجربه می کنیم. هیچ راهی برای خلاص شدن از شرشان وجود ندارد. همگی ما انسان ها ، با این حقیقت مواجه می شویم : دیر یا زود ضعیف و بیمار می شویم و روزی خواهیم مرد. دیر یا زود به واسطه ی طرد شدن ، جدایی یا مرگ ،  اقوام عزیز خود را از دست می دهیم. دیر یا زود با انتقاد ، ناامیدی و شکست مواجه خواهیم شد. این بدان معناست که در هر صورت قرار است همگی ما افکار و احساسات دردناک را تجربه کنیم.

خبر خوب این است که اگر نمی توانیم از چنین دردهایی اجتناب کنیم، می توانیم شیوه ی مدیریت هرچه بهتر آنها را یاد بگیریم ؛ این که فضایی برای آنها در وجودمان ایجاد کنیم چون قرار است روزی مهمان ما شوند، نه این که اجازه بدهیم به محض آمدن کنترل زندگیمان را در دست بگیرند و در نهایت زندگی ای خلق کنیم که ارزش زندگی کردن داشته باشد. این کتاب شیوه انجام این کار را به شما نشان خواهد داد."

 درباره راس هریس :

اما کمی هم در مورد نویسنده این کتاب دلم می خواهد برای شما بنویسم. دکتر راس هریس ، نویسنده ی کتاب خودیاری تله شادمانی ، یکی از چهره های مطرح در زمینه آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد است. راس هریس پس از پایان دوره ی طبابت ، به رویداد های روانشناختی ، سلامت و تندرستی علاقه مند شد که سرانجام این مسیر تغییر بزرگی را در زندگی حرفه ای اش به وجود آورد و او را به یک پزشک درمانگر و مربی تبدیل کرد.



از سال 2005 ، راس هریس بیش از 500 کارگاه ACT  را برای بیش از 25 هزار نفر از متخصصان برگزار کرده است. بیش از 8 کتاب در زمینه  ACT  نگاشته است که از میان آنها کتاب تله شادمانی به بیش از 30 زبان ترجمه شده است و پرتیراژ ترین کتاب دنیا در زمینه ACT به شمار می رود.

می توان گفت که کتاب فقط در مورد مسئله شادمانی در زندگی نیست و می توان آن را به کار و تخصص و پیدا کردن شریک زندگی هم بسط و گسترش داد.

می توانیم پاسخ این دسته سوالات زیر را نیز در این کتاب بیابیم. سوالاتی نظیر این که ،

 چگونه می توانم شغلی را متناسب با توانایی هایم پیدا کنم که در آن شاد باشم و نیاز نداشته باشم که به طور مداوم شغلم را تغییردهم؟ ( البته پاسخ به این سوال با وجود شرایط امروزی در ایران می تواند کمی مشکل باشد.)

چگونه می توانم شریکی را برای زندگی ام پیدا کنم که از عشق خسته نشود و بتوانیم سال های سال با خوشی و شادمانی در کنار هم زندگی کنیم ؟

چطور باید پول دربیاورم که بعدش بتوانم با استفاده از آن خوشحال باشم حتی اگر کم باشد یا این که چگونه می توانم با استفاده از چیزی که دوست دارم پول دربیاروم.

و خیلی سوالات درونی دیگر که ابعاد کلی و اصلی زندگی ما را می سازد.

 نکته پایانی :

البته  باید این نکته را متذکر شوم که : رویکرد های این کتاب را تا زمانی که عملی نکرده اید و آن ها را تجربه نکرده اید ، به هیچ درد شما نخواهد خورد. همانطوری که نوشتم این کتاب برپایه پذیرش و تعهد است. البته تعهد به انجام عملی که ما را در نهایت به رضایت می رساند که هدف نهاییِ  تعریف دوم از شادمانی می باشد.


مطالب مرتبط :

شجاع بودن در نوآوری : شجاعت خلاقیت

تفکر انتزاعی،انواع جوامع،مسخ شخصیت


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Saeed Felegari استفاده از مطالب همراه با معرفی منبع آزاد است سعید فعله‌گری