۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

تفکر انتزاعی،انواع جوامع،مسخ شخصیت


مقدمه

مدت‌ها برای خودم سوال بود که چرا در دنیای امروز ما بت‌پرستی با شکل های متفاوتی وجود دارد؟
بعد از کمی تحقیق در زمینه روانشناسی شخصیت ، موضوع تفکر انتزاعی ، توجه من را به خود جلب کرد.
بعد از این مرحله سوالی دیگر برای من بی‌جواب مانده بود. این سوال که چگونه یک جامعه می‌تواند نظراتِ مخالفِ باور‌هایش را بشنود و درک کند و بعضی مواقع جهت رشد خود آن را به کار گیرد؟
راهکارهای رشد جوامع و کنترل خشونت چگونه است که جوامع غربی و اروپای غربی می‌‌توانند نظرات مخالف همدیگر را در عین صراحت بشنوند و بتوانند همزمان با آن رشد کنند.
در وهله اول چگونگی تفکر و تفکر انتزاعی را توضیح می دهم و سپس در ذیل، مشخص می کنم که ادامه دادن در مسیر تفکر انتزاعی چگونه باعث رشد می شود.
بعد تعریف مسخ شخصیت و نحوه شکل‌گیری آن در جامعه را بیان خواهم کرد.

  • سعید فعله گری
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۹۷

اسیر دوره‌های گران نشویم( خطاهای تأیید و مرجعیت)


مورد استثنا

جیل می‍خواهد وزن کم کند. او رژیم غذایی مشخصی را انتخاب کرده و هر روز صبح با ترازو پیشرفتش را بررسی می‍کند. اگر وزنش کم شده باشد، خودش را تحسین می‍کند و رژیم غذایی‌اش را موفقیت‌آمیز ‍می‌داند.اگر وزنش اضافه شده باشد، آن را یک نوسان نرمال درنظر گرفته و فراموشش می‌کند. او ماه‌ها با این تصور باطل ادامه می دهد که رژیم غذایی دارد کار خودش را می‌کند، هرچند که وزنش ثابت مانده. جیل قربانی خطای تایید است، البته از نوع بی‌خطر آن.

خطاهای تایید زیادی در دنیا وجود دارند که هر‌کسی با آن در طول زندگی مواجه می‌شود و وقتی پی می‌برد  خطا کرده، که زمان تصمیم گیری در مورد مسئله را از دست داده یا خیلی وقت پیش آن را فراموش کرده است و وقتی با مورد استثنایی در زندگی مواجه می‌شود، تازه می‌داند که چه گُل به خودی‌ای زده است.


  • سعید فعله گری
  • دوشنبه ۳ ارديبهشت ۹۷